Jumat, 30 September 2011

Janganlah ingin menjadi seperti orang lain kecuali seperti dua orang ini.

Diposting oleh Yusuf Shadiq

Pertama,
orang yang diberi Allah kekayaan berlimpah ruah dan ia membelanjakannya
secara benar di jalan yang adil dan sesuai dengan apa yang diperintahkan Allah

Kedua,
Orang yang diberi oleh Allah al-hikmah (Ilmu) dan ia berperangai
sesuai dengannya dan mengajarkan Ilmunya kepada orang lain.”

Sahabatku sekalian kukasihi
"Kaya harta dan kaya ilmu, kedua-dua mampu menaikkan kedudukan kita bukan sahaja di sisi manusia bahkan di sisi Allah iaitu dengan cara memanfaatkan kurniaan Allah itu ke jalan yang diredhai Allah insyaAllah.

Setiap perbuatan yang kita lakukan ada matlamatnya masing-masing.
Tetapi apa yang kita inginkan dalam kehidupan ini? tentu kebahagiaan

Ilmu, uang atau selainnya dapat memberi kebahagian jika kita memanfaatkan dengan baik bahkan Allah akan memberikan lebih dari yang kita harapkan ? contoh mengeluarkan sedekah,

Sahabatku sekalian kukasihi
Perumpamaan orang yang kaya harta dan menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah seperti menanam benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada setiap tangkai terdapat seratus biji buah. berarti Allah melipat gandakan bahkan lebih dari itu jika kita melakukan dengan ikhlas semata-mata mencari keredhoan Allah

Hakikatnya, kaya dan miskin adalah satu ujian untuk menguji tahap keimanan seseorang.orang yang kaya dan bersyukur dengan kekayaan yang ada padanya dan dibelanjakan di jalan Allah insyaAllah hartanya akan menyelamatkannya,begitu juga sebaliknya harta boleh jalan musuh yang dapat membinasakan seseorang.

Sementara orang yang miskin dan redha atas ketentuan Allah dan bersabar dengan menjalani hidup ini dengan serba kekurangan dan sentiasa memohon Rahmat Allah insyaAllah kemiskinannya akan membawanya ketempat yang mulia,tapi jika sentiasa mengeluh dan tak redho maka ianya lebih dekat dengan kekufuran.

JADIKANLAH HARTA DAN ILMUMU SEBAGAI PENYELAMAT HIDUP DAN MATIMU

0 komentar:

Posting Komentar